E-learning gyakori kérdések

Amennyiben az alábbiakban nem találja meg a keresett információt, kérdését elküldheti az elearning@szie.hu címre.

Nem tudok bejelentkezni az E-learning felületére. Mit tegyek?

Az E-learninget ugyanazzal a felhasználónévvel (Neptun-azonosítóval vagy SZIE-azonosítóval) és jelszóval érik el az Egyetem polgárai, mint a többi központi azonosítást használó szolgáltatást (pl. webmail, eduroam, honlapok, központi géptermek). Ha jelszava elavult, lépjen be a joker.szie.hu oldara és ott módosítsa régi jelszavát. Ha a fentiek alapján nem sikerül a belépés, jelezze a problémát az Informatikai Igazgatóság helpdesk szolgálatán, a helpdesk@szie.hu címen.

Hol találom a saját kurzusaimat?

Amikor az E-learning portálra bejelentkezik, az Irányítópult oldalra kerül. Ott a Kurzusaim/Folyamatban levő kurzusok között találja az aktuális félévi kurzusokat, melyekbe beiratkozott.

Hallgató vagyok, egy kurzust keresek, de nem találom az e-learning felületen. Mit tegyek?

Semmiképp ne indítson kurzuskérelem kérést, mert az más célt szolgál, és csak oktatók vehetik igénybe. Nézze meg a postaládáját, hátha üzent már az oktató. Ha nem talál ilyen e-mailt, a kurzuskeresés mezőbe írja be a kurzus címét, vagy Neptun-kódját. Több találat esetén figyeljen az évszámra, a tanár nevére, a tagozatra, egyszóval mindenre, amiből kiderülhet, melyik az a kurzus, amelyikbe be kell iratkoznia. Ha nem egyértelmű, vagy nincs találat, akkor az oktatótól érdeklődjön.

Hallgató vagyok, beléptem a kurzusba, de én mást látok benne, mint a csoporttársam. Hogyan lehet ez?

Ha mást lát a kurzusban, mint a csoporttársa, akkor minden bizonnyal nem ugyanabba a kurzusba vannak bejelentkezve. Ellenőrizzék le a kurzus linkjét, pontos címét, helyét, biztos van eltérés. Valamelyikük nem a megfelelő kurzusba iratkozott fel.

Tanárként hogyan vehetem fel kollégáim szerkesztő tanári jogosultsággal a kurzushoz?

E-mailben jelezze kérését az elearning@szie.hu címen a kurzus linkjének vagy címének, valamint a kollégák nevének (esetleg SZIE-azonosítójuk) megadásával. Az oktatónak legalább egyszer be kell jelentkeznie a portálra, hogy fiókja létesüljön, és felvehető legyen a kurzusba.

Hogyan iratkoztatom be a hallgatókat a kurzusba?

A kurzusba a hallgatók saját maguk iratkoznak be, ha megkapják a kurzus linkjét vagy címét, és ha van, a beiratkozási kulcsot. A kurzus linkjének megadásával a legpontosabb azonosítani a kurzust. Ha a linket elküldi Neptunban a hallgatóknak, az E-learning portálra való bejelentkezés után a megkapott linkre való kattintással, vagy link bemásolásával a kurzus feliratkozó felületére jutnak a felhasználók. A kurzus teljes címének megadásával is rá tudnak keresni a felhasználók a Kurzus keresése mezőben az adott kurzusra. Azonban a keresés néha több eredményt adhat ki, ilyenkor figyelni kell, hogy a találati listából a megfelelőt válassza a beiratkozni szándékozó felhasználó.

Hogy néz ki a kurzus linkje ?

"https: //elearning.szie.hu/course/view.php?id=xxxx" (ahol az xxxx egy négyjegyű szám, mely minden kurzusnál egyedi).

Mi az a beiratkozási kulcs és mire jó?

Ha egy kurzusnak van beiratkozási kulcsa, akkor csak azok a hallgatók iratkozhatnak be a kurzusba, akik megkapták ezt a kulcsot. Ha minden kurzusnak lenne beiratkozási kulcsa, elkerülhető lenne, hogy pl. nappali tagozatos hallgatók a levelezősbe iratkozzanak, vagy esetleg egy régi, tavalyi kurzusba.

Szerkesztő tanárként hogyan állíthatom be a beiratkozási kulcsot?

Adminisztráció blokk / Felhasználó / Beiratkozási módszerek / Saját beiratkozás (Tanuló) sorban a fogaskerékre kell kattintani (szerkesztés), majd oda kell beírni a beiratkozási kulcsot,. Ezután nyomni kell egy entert, majd az oldal alján a változások mentése gombot.

Kérdésem van az E-learning használatával kapcsolatosan. Hova küldhetem kérdésemet? Milyen adatokat kell megadnom a hatékony segítséghez?

Az elearning@szie.hu címre lehet a kérdéseket küldeni. Minél több konkrét adatot célszerű megadni. A kurzus linkje vagy a feladat, amelyhez a kérdés kapcsolódik, mindenképp szükséges.

Van egy új, üres kurzus, melyben szerkesztő tanár vagyok. Mire használhatom ezt a kurzust?

A kurzus nagyon sok mindenre használható, és az a jó, hogy egyben lehet kezelni az egészet:

- Tananyagmegosztás dokumentumok (pl. pdf, ppt) képek, videók, internetes linkek feltöltésével.
- Az oktató a tanulóknak elvégzendő munkát (beadandó, szorgalmi, vagy házi feladatot stb.) írhat elő, melyet a tanulók valamilyen fájl formában feltölthetnek (online szöveg, videó, hanganyag is beküldhető ezzel a funkcióval). Az oktató letöltés nélkül osztályozhatja a beadott feladatokat. Az osztályozásról a tanulók visszajelzést kapnak. Plágium-ellenőrzés (Urkund) is kapcsolható hozzá.
- A tesztmodullal a tanár feleletválasztós, igaz-hamis, párosító, esszé és más típusú kérdéseket tartalmazó teszteket állíthat össze gyakorlás vagy vizsga céljából, legtöbb esetben automatikus osztályozással.
- Fórum (aszinkron beszélgetés), Csevegés (a résztvevők a weben keresztül valós időben beszélgetést folytathatnak a kurzus résztvevői).
- Hallgatók tevékenységének nyomon követese, pontok, eredmények adminisztrálása.
- Virtuális osztályterem, élő előadás, szóbeli feleltetés.

Hogyan tudom elkezdeni a kurzus felületén a szerkesztést?

Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Eztán érdemes 3-4 új témát hozzáadni az üres kurzushoz a Témák hozzáadása gombbal. A témák nevét át is írhatja a ceruza ikonra kattinva, a szöveg begépelésével, majd az enter billenytűre való kattintással. A tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a kurzus tartalommal való feltöltését.

Létrehoztam egy új tevékenységet a kurzusomban, de nem szeretném, hogy a hallgatók lássák, mielőtt teljesen kész. Hogyan rejthetem el?

Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. A tevékenység sorában a Szerkesztés lenyíló menüben az Elrejtésre kattinva lehet elrejteni/ Mutatni gombbal pedig újra láthatóvá tenni a tevékenységet.

Oktatóként kérdésem van a kurzus szerkesztésével, tevékenységekkel kapcsolatosan. Hova küldhetem kérdésemet? Milyen adatokat kell megadnom a hatékony segítséghez?

Az elearning@szie.hu címre írt levélben lehet a kérdéseket feltenni. Minél több konkrét adatot célszerű megadni, a kurzus linkje, feladat, melyhez a kérdés kapcsolódik, mindenképp szükséges. Ha általános a kérdés, a Fórumban is fel lehet tenni, az E-learning használata oktatóknak kurzusban.

Több kollégával oktatunk egy kurzusban6 és a hallgatókat eszerint csoportosítottuk. Hogyan adminisztrálhatom külön a saját csoportomhoz tartozó hallgatókat?

A kurzus beállítások szerkesztésénél meg kell változtatni a Csoportok beállítását.

Hogyan tudok pdf fájlokat megosztani a kurzusomban?

Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Eztán érdemes egy új témát hozzáadni az üres kurzushoz a Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a kurzus tartalommal való feltöltését. A felbukkanó ablakban a lista aljára kell görgetni, majd a TANANYAGOK / Tananyag kiválasztásával lehet pdf-et feltölteni. Címet kell megadni, majd 1 db pdf-et feltölteni, végül az oldal alján menteni. Annyi tananyagot kell beszúrni, ahány pdf van. Ha nagyon sok feltöltendő pdf van, lehet a mappát választani, oda egyszerre több pdf is feltölthető, azok azonban nem közvetlenül a kurzus felületén lesznek láthatók.

Hogyan tudok beadandóknak felületet létrehozni?

Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Ezután, ha még nincs, érdemes 3-4 új témát hozzáadni az üres kurzushoz a Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a beadandó felület létrehozását. Ki kell választani a Tevékenységek közül a Feladat-ot. Hozzáadásával a feladat beállításai felületre jut, itt lehet megadni a címét, határidőket, a leadás módját (egyszeri, vagy többszöri), egyéb paramétereket, itt lehet bekapcsolni az Urkund szövegegyezőség vizsgálatot is.

Hol követhetem a beadott feladatokat?

A Kurzus oldalán a Feladat nevére való kattintással felnyílik egy oldal, amelyben a Leadott munkák megetintése szövegre kattintva eljutunk az eredmény oldalra. Itt tanulónként követhető a leadás ideje, megtekinthető a munka, és a szövegegyezőség % pontja, mely számra való kattintás az Urkund felületén a részletes eredményhez vezet.

Beállíthatok szövegegyezőség vizsgálatot a feladatokhoz?

Az Urkund plágium-ellenőrző segédprogram bekapcsolásával a Beállítások szerkesztésénél. Ezzel kiszürhető, ha a hallgató csoporttársaitól, vagy az internetről (részben) másolt szöveget adott be.

Hogyan tudok tesztet, írásbeli vizsga felületet létrehozni?

Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Ezután, ha még nincs, érdemes 3-4 új témát hozzáadni az üres kurzushoz a Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a teszt felület létrehozását. Ki kell választani a Tevékenységek közül a Teszt-et. Hozzáadásával a teszt beállításai felületre jutunk. Itt lehet megadni a címét, határidőket, egyéb paramétereket, oldal alján mentés. Az Elearning használata oktatóknak részletes leírást tartalmaz a teszt létrehozásáról.

Hogyan adhatok kérdéseket a teszthez?

A teszt nevére kattintás után az Adminisztráció blokkban a Teszt szerkesztése megnyitásával kérdéseket lehet a tesztbe beemelni a Kérdésbanba előzetesen feltöltött kérdések közül. Ez történhet véletlenszerű választás útján, vagy a kérdések konkrét kiválasztásával, vagy vegyesen is.

Hol található a Kérdésbank?

Az Adminisztráció blokkban. Érdemes a kérdéseket kategóriákba szervezni, hogy a tsztekbe való beemelésnél jól működjön a véletlenszerű, vagy konkrét kérdésválasztás.

Hogyan adhatok hozzá új ketegóriákat a kérdésbankhoz?

Adminisztráció blokk/ Kérdésbank / Kategóriák / Kategória hozázáadása a kategória nevének beírásával és a felettes kategória megválasztásával.

Hogyan adhatok kérdéseket a kérdésbankhoz?

Egyenként is hozzáadható kérdés a kérdéstípus megválasztásával, vagy táblázatból tömeges feltöltéssel. Az Elearning használata oktatóknak részletes leírást tartalmaz a kérdések létrehozásáról.

Milyen típusú kérdéseket hozhatok létre?

Sokfélét: igaz-hamis, párosító, többválasztós egy, vagy több jó válasszal, kiegészítő, esszé, számjegyes, képrehúzásos, számításos, stb.

Feltölthetek képeket is a kérdésekhez?

Igen.

Hogyan állíthatok be időkorlátot az egyes kérdésekre a tesztben?

A kérdésekre nem lehet külön időkorlátot beállítani, csak a tesztre. Az alábbi eszközökkel azonban el lehet érni, hogy a hallgatók megértsék, hogyan kell számolniuk az egyes kérdésekre fordított idővel, hogy időben befejezhessék a tesztet. Állítsa össze a tesztet az összes kérdéssel. Állítsa a tesztet lapozásra "egy kérdés oldalanként". Magyarázza el a teszt bevezetésében, hogy a hallgatónak X perce van arra, hogy válaszoljon az egyik típusú kérdésre; Y perc a másik típusúra , stb. Minden kérdésben említse meg az ajánlott időt, amelyet a felhasználónak az adott kérdésre kell fordítania.

Nem tudom, mit rontottam el a tömeges kérdésfeltöltéssel. Mi lehet az oka, hogy nem sikerült?

Az Elearning használata oktatóknak részletes leírást tartalmaz a kérdések létrehozásáról. Ha kész az excel táblázat, el kell menteni CSV -UTF8 pontosveszsővel tagolt fájként. Utána a jegyzettömb txt fájlként. A kérdésbankba GIFT formátum feltöltéssel kell feltölteni.

Egyik kurzusomban létrehoztam a kérdésbankot, és szeretném egy másik kurzusomban is használni. Hogyan másolhatom át egyikből a másik kurzusba?

Ha a teszt különbözni fog, a Kérdésbnk Export / Import funkciókkal, a GIFT formátumot kiválasztva. Ha a teszt is ugyanaz lesz, esetleg kisebb módosításokkal, akkor azt is át lehet másolni kérdésbankkal együtt. Ehhez segítséget kérhet az elearning@szie.hu címen.

Hol követhetem a teszt eredményeit?

A Kurzus oldalán a teszt nevére való kattintással felnyílik egy oldal, amelyben a ""Próbálkozás: xx" zöld linkre kattintva eljutunk az eredmény oldalra. (xx - a leadott próbálkozások számát mutatja, ha ez 0, akkor nem volt még leadott teszt. Itt tanulónként követhető a leadás ideje, megtekinthető a munka, ponteredmények.

Hogyan tudok BBB felületet létrehozni a kurzusomban?

Be kell kapcsolni jobb oldalon fent a Kurzus szerkesztése gombot. Ezután, ha még nincs, érdemes 3-4 új témát hozzáadni az üres kurzushoz a Témák hozzáadása gombbal. Egy új témában a Tevékenység vagy tananyag beszúrása gombbal pedig elkezdheti a BBB felület létrehozását. Ki kell választani a Tevékenységek közül a BBB-t. Hozzáadásával a BBB beállításai felületre jutunk. Itt lehet megadni a címét, idejét, egyéb paramétereket, oldal alján mentés. Itt lehet a prezentációhoz feltölteni az előzetesen pdf -é átalakított ppt-t.

Hogyan tudom a hallgatókat feliratni a BBB prezentációhoz?

Ha a BBB beállítások szerkesztésénél a Résztvevőknél arra állítja, hogy "minden beiratkozott felhasználó", a hozzáadás gombbal egyszerre mindenkit hozzáad. (szereptől függetlenül) így nem tud különbséget tenni moderátor (tanár) és néző (tanuló) között. Ha a "Szerep szerint" kerül kiválasztásra, akkor beállítható külön az összes tanuló / tanár hozzáadása. Így felvehetők a tanárok moderátor szerepbe, a hallgatók pedig néző szerepbe. A "Felhasználó" kiválasztásával lehet egyenként hozzáadni személyeket. Ez pl. egy hallgatóvizsgáztatásánál vagy külön konzultáció megtartására előnyös.

Készíthetek felvételt a prezentációról?

Igen. A képernyő tetején nagyjából középen van egy gomb Felvétel indítása névvel. Annak a bekapcsolásával indul a felvétel, kikapcsolásával megállítható a felvétel, majd újra indítható előadás közben. A videófelvétel terheltségtől függően pár óra, általában 24 órán belül fog megjelenni a BBB tevékenységben és bármikor megnézhető 180 nap tárolási időn belül. Az oktató saját, más kurzusaiba is átimportálható egy ilyen felvétel.

Készítettem felvételt a prezentációról, emailt is kaptam a létrejöttéről, mégsem jelenik meg sehol sem. Mi ennek az oka?

A felvétel csak akkor lesz látható, ha a a Beállításoknál a Típus: "Osztályterem felvétel készítésének lehetőségével " -re van állítva.